Coraz
więcej dzieci ma problemy z ładnym pisaniem. Spowodowane jest to słabo
ukształtowaną sprawnością manualną. Powodów jest wiele, zbyt mało
zajęć plastycznych w domu czy w szkole, ograniczanie dzieciom dostępu do
nożyczek, plasteliny, farbek, kredek itp.
Sprawności
motoryczne to rodzaj bardzo precyzyjnej koordynacji. Każda sprawność dobrze
przyswojona staje się nawykiem. Gdy dziecko osiągnie kontrolę nad tzw. motoryka
dużą, jest gotowe do uczenia kolejnej sprawności.
Każdą sprawność motoryczną należy opanowywać osobno, gdyż różnią
się od pod pewnymi względami. Umiejętności manualne nabierają dużego znaczenia
wraz z rozpoczęciem nauki w szkole.
Etapy kształtowania się sprawności manualnej
1
Etap od barku do łokcia ( od 2 do ok. 4 roku życia)
- pisanie palcem na piasku, kaszy, mące
- rysowanie kredą na tablicy bądź asfalcie
- malowanie na dużych arkuszach
2
Etap od łokcia do nadgarstka ( od 4 do ok. 6 roku życia)
- materiał zawieszony w pionie ( malowanie
na sztalugach, na kartkach
zawieszonych na ścianie, pisanie na
zaparowanym lustrze)
3
Etap od nadgarstka do końców palców ( do 7 roku życia kształtuje się dłoń)
- kreślenie linii etapami:
I etap - linie poziome
II etap – linie pionowe
III etap- linie koliste ( ruch
nadgarstka)
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ KSZTAŁCĄCYCH
SPRAWNOŚĆ MANUALNĄ
Ćwiczenia rozmachowe
-
zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn
- kreślenie
w powietrzu dużych, płynnych ruchów (ósemka, lot ptaka, fale)
- kreślenie
kredą po tablicy, palcem lub patykiem w piasku, kaszy, mące
Ćwiczenia przedramienia nadgarstka
-
przekładanie z ręki do ręki
- nawijanie
nitki na kłębek
-
nabieranie widelcem jedzenia
-
zakręcanie odkręcanie np. butelek
- owijanie
sznurka na dłoni
Ćwiczenia dłoni i palców
-
nawlekanie koralików
- zbieranie
małych elementów używając paluszków jak pęsety
- łączenie
punktów w celu otrzymania rysunku
- rysowanie
dowolne kredkami
-
ugniatanie kul papierowych
- rysowanie
szlaczków
-
ugniatanie plasteliny/ciastoliny
- wycinanie
z papieru
-
stemplowanie
- wydzieranki,
naklejanki
- malowanie paluszkami
Jak widzicie wszystkie wymienione przeze mnie ćwiczenia są na
wyciągnięcie ręki. Są to miłe dla dziecka zabawy, które zaowocują wraz z nauką
pisania. Do dzieła babeczki!
Poniżej ulubiona zabawa Oliviera! Buzz i Śmieciarka Rowdy to u nas hit!
Nożyczkami również się posługuje, nauczył się tego sam i idzie mu świetnie.
Nożyczki mamy zwykłe metalowe dla dzieci z Ikei, a nawet z tymi ze wzorkiem radzi sobie świetnie.
Z kolorowaniem też idzie mu już super, wyjeżdża za linię specjalnie mi na złość
i przychodzi z tekstem: „Zobac wyjechałem za linie” :)
Niektórzy rodzice nie widzą, że podstawowe zabawy są najlepsze dla dzieci! :)
OdpowiedzUsuń